Az online számla NAV felületén történő regisztrációja mindenki számára törvény előírta kötelesség 2020 július elsejétől kezdődően, aki belföldi adóalany számára állít ki számlát, még ha alanyi adómentes is.
2021-től még tovább szigorodnak az előírások, hiszen az újév részben azzal kezdődik, hogy az adatszolgáltatási kötelezettséget a NAV kiterjeszti az összes bizonylatra, amit belföldi vagy külföldi vállalkozásnak vagy magánszemélynek állítunk ki.
Az adatszolgáltatás teljesítésében a NAV partner, viszont kicsit összetettebb a helyzet, mintsem hogy két kattintással el lehessen intézni – és ráadásul minden számlával keletkezik adatszolgáltatási kötelezettség!
Jelen cikkünkkel abban nyújtunk segítséget, hogy könnyen valósuljon meg az online számla regisztráció.
Hogyan regisztrálhatsz a NAV Online számla rendszerébe?
Kezdjük az egyszerűsítéssel, hiszen minden vállalkozónak az (kéne legyen) a célja, hogy minimalizálja az adminisztrációs terheket. A számlázó programok idejekorán felkészültek az adatszolgáltatásra, ezért a Billingo online számla szoftvere most sok vállalkozásnak meg fogja könnyíteni a dolgát.
A Billingo révén ugyanis automatizálható az adatszolgáltatási kötelezettség, tehát a számla kiállítását követően a rendszer minden további tennivaló nélkül, magától beküldi a szükséges információkat a NAV számára, ráadásul a törvényi előírásoknak teljesen megfelelően.
Tudnivalók a NAV Online számla regisztrációjáról
A legelső tennivaló, hogy legyen Ügyfélkapus regisztrációd. Ez amúgy is fontos, vállalkozói státusztól függetlenül, hiszen rengeteg lakossági ügyet is itt lehet elintézni már.
A NAV felületén tudod elindítani a regisztrációt, ahol válaszd ki az adatszolgáltatásra kötelezett adózói regisztráció lehetőséget, aztán jelentkezz be az ügyfélkapus fiókoddal, és add meg az adóazonosító jeledet a kétfaktoros azonosításhoz.
Az ellenőrzést követően adhatod meg a felhasználónevet, és az ismételt ellenőrzés után add meg a részletes adatokat az online számla regisztrációhoz. Végül kattints a regisztráció gombra és el is készültél.
Hogyan hozhatsz létre technikai felhasználót?
A számlázóprogram azonban csak akkor tudja önmagától teljesíteni a kötelezettséget, ha létrehozol egy technikai felhasználót is, majd legenerálod a Billingo számára szükséges XML kulcsot. Mindez egész egyszerűen végrehajtható!
Jelentkezz be az imént megadott felhasználói adatokkal az onlineszamla.nav.gov.hu felületén és ha kéri, add meg az ügyfélkapus azonosítódat is. Ezt követően kattints rá a Felhasználók menüpontra, aztán az Új felhasználó gombra, és itt választ a Technikai felhasználó lehetőséget.
A rendszer kérni fog jelszót is hozzá, majd alul jelöld be a Számlák kezelése és Számlák lekérdezése lehetőséget, végül mentsd el a technikai felhasználót.
Még generáld le az XML kulcsot és kész is vagy: az Online Számla rendszer Felhasználók menüpontjában a Felhasználók sorában kattints a Részletek oszlop lefelé mutató háromszögére, aztán válasz ki a Kulcsgenerálás lehetőséget.
Hogyan automatizálhatod az adatszolgáltatást?
Nagyon fontos, hogy a rendszer által generált három adatot jegyezd meg (másold ki egy biztonságos dokumentumba):
- technikai felhasználó neve,
- XML aláírókulcs,
- XML cserekulcs.
Az utolsó lépés igazán egyszerű, és tényleg kész is vagy az egész automatizációval utána: először lépj be a Billingo fiókodba, a menüből válaszd a Beállításokat, ezt követően pedig a NAV Online Számla összekötése lehetőséget.
Add meg a fenti három adatot, és mentsd el. Ha mindent jól csináltál, akkor megnyugodhatsz: innentől kezdve minden kiállított számla kötelező adatait automatikusan megkapja a NAV, hála a Billingonak!