Bár a nyár még javában tombol, de már most érdemes elgondolkodni azon, hogy milyen feladatok várnak ránk autónk télre való felkészítése kapcsán. Az ablakmosó cseréje, vagy egy meleg pokróc bekészítése maguktól értetődőnek számítanak, s hasonlóképpen van ez gumik terén is. A szakemberek figyelmeztetése és a minden évben megtörténő figyelemfelhívás ellenére is sokan vannak sajnos, akik még mindig téli gumi nélkül gurulnak az utakra. Ennek nem más a következménye, mint az árokba csúszás és a balesetveszélyes szituációk kialakulása. Nem lehet tehát elégszer hangsúlyozni, hogy a biztonságos közlekedés érdekében szenteljünk fokozott figyelmet a téli gumik átvizsgálásának, és szükség szerint ne várjunk a cserével.
A sokat emlegetett 7 fokos szabály
A téli gumival kapcsolatban az első kérdés, ami fel szokott merülni, az nem más, mint a csere időpontja. A hét fokos szabályt szinte minden autós ismeri, ám sok esetben nem érdemes megvárni azt, hogy a hőmérő higanyszála tartósan is hét fok alá süllyedjen. Természetesen fontos, hogy az első hideg októberi hajnalok kapcsán még ne rohanjunk a szervizbe, hiszen ha újra felmelegszik az idő, azzal többet árthatunk a téli gumi állapotának, mint amennyi előnnyel jár annak használata. Akkor viszont, ha ténylegesen észleljük, hogy hét fok alatti a hőmérséklet, akkor mindenképpen törekedjünk a cserére. Célszerű időben gondolkodni, ugyanis a szakemberek a gumicsere időszakában fokozottan leterheltek. A decembert egyébként már csak azért sem érdemes megvárni, mert a spórolással vagy a körültekintés hiányával saját és szeretteink életét kockáztathatjuk az utakon. Az új téli gumik nem valamiféle luxusnak számítanak, sokkal inkább befektetésnek, mely a biztonságot és életünk védelmét szolgálja.
Hideg aszfalt, fokozott igénybevétel
A téli és a nyári gumi nem csak nevében különbözik, hanem anyagösszetételében és felületi kialakításában is. Erre nagy szükség van, hiszen a hideg, nedves, jeges, latyakos és havas utakon fokozott igénybevételnek vannak kitéve a gumik és feléjük is eltérő igényeket támasztunk, mint a nyári hónapokban. A magas szilika tartalom mellett a gumin megtalálható hópihe minta is fontos információkat hordoz arról, miért célszerű ilyen típust választani télen. Fontos, hogy figyeljünk a megfelelő tapadásra is, melyről a menetdinamikai rendszerek, így a blokkolásgátló, a kipörgésgátló és a kitörésgátló felelnek. Mindezek azonban mit sem érnek, ha nem az évszaknak megfelelő abronccsal van felszerelve az autó.
Nem mindegy a profilmélység!
Ha a garázsban tárolt gumikat vesszük elő ősszel, akkor felszerelés előtt mindenképpen nézzük át azokat. Az egyenetlen kopás, a kidudorodások és a gyártási év ellenőrzése mellett természetesen a profilmélységről sem feledkezhetünk el. A jogszabály szerint a téli gumik esetében a 4 mm bizonyul kritikusnak, melynél kopottabb gumival már biztosan nem indulhatunk útnak. Érdemes már a minimális profilmélység felé közeledve gondoskodni a cseréről. A választásnál segítségünkre lehet az ADAC téli gumi tesztje, mely minden évben több szempontból hasonlítja össze a legnépszerűbb márkákat.