Vállalkozói negyed kezdőlap

Szavazás

Twitter

Az ellenállhatatlan webszövegek titkai

Legfrissebb


Vállalkozói Világ

Címkék: magyar gazdaság, munkaügy, költségtérítés

2010.04.06 17:49:00 - Fata László

Küldés e-mailben Nyomtatás Betuméret növelés Betuméret csökkentés

Munkába járás új költségtérítése

A közigazgatási határon kívülről történő munkába járás költségtérítését szabályozó kormányrendelet idén lenne tizenhét éves. Érthető, hogy a "felnőtté válásának" küszöbén nem kezeli a megszövegezése idején még elképzelhetetlen szituációkat. 1993-ban például senki nem ülhetett fapados repülőre, hogy a hétvégét a családjával töltse.

Az akkori szabályok alapján (máig is) a teljes árú vasúti 2. osztályú menetjegy, vagy bérlet 86 százalékát, és az elővárosi vasúti-, illetve buszjegy - vagy bérlet - nyolcvan százalékát köteles megtéríteni a munkáltató. Idén május elsejétől azonban, a 39/2010-es kormányrendelet életbe lépésével korszerűsítik a rendeletet.

MTI Az új szabályok szerint a korábbi lehetőségek mellett napi munkába járásra már hajó és komp is igénybe vehető, a hétvégi hazautazáshoz pedig a légiközlekedés is megengedett, tartózkodási- és lakóhelyünk közt.

Az új szabályok alapján a munkáltató a közigazgatási határon kívülről történő munkába járás esetén közlekedési eszköztől függetlenül a költségek minimum 86 százalékát köteles téríteni, bérlettel vagy menetjeggyel történő elszámolás ellenében. Emellett tovább él a személyi jövedelemadó törvény által nyitott lehetőség, mely szerint a munkaadó a munkába járás költségének száz százalékát fizetheti ki dolgozóinak, adómentesen. Bár a lehetőségek tágulnak, a rendelet azért egy, a hazautazással kapcsolatos korlátozást is tartalmaz. Idén, ilyen címen havonta legfeljebb harmincezer forintot köteles téríteni a munkáltató. (A korlát eléréséig itt is él a 86 százalékos térítés.)

A "kilenc forint/km" költségtérítés szabályai az új rendelettel gyakorlatilag nem változnak. Ez a szabály akkor alkalmazható, ha a munkavállaló lakó- és munkahelye között közösségi közlekedés nincs, vagy olyan a munkarend, hogy a közösségi közlekedést csak hosszú várakozással lehetne igénybe venni. (Hosszú várakozás: az az időtartam, amely a munkavállaló személyi, családi vagy egyéb körülményeire tekintettel aránytalanul hosszú, és amely meghaladja az út megtételéhez szükséges időt.)

Mozgáskorlátozott, illetve súlyosan fogyatékos személyek közlekedését az új rendelet közigazgatási határon belül is szabályozza, így esetükben érdemes ezt alaposabban átolvasgatni. Eddig nem szerepelt kötelező tennivalóként, hogy a munkavállalónak a költségek elszámolásához nyilatkoznia kell lakóhelyéről és a tartózkodási helyéről, valamint arról is, hogy napi munkába járása a lakó- vagy tartózkodási helyéről történik-e. A munkáltatónak ezután az ennek értelmében hozott bérletek vagy jegyek alapján kell kiadnia a költségtérítést.

MTI
Jegy vagy bérlet alapján kell kiadni a költségtérítést

A munkahellyel egy közigazgatási határon belül lakó munkavállalók utazását továbbra is csak helyi bérlettel támogathatja a munkáltató - ha szeretné - hiszen ebben az esetben ez nem jelent számára kötelezettséget. A helyi bérlet támogatás kiadása előtt azonban mindenképpen kell számolni kell azzal, hogy ezt 2010-ben még huszonöt százalékos adó terheli, így például egy négyezer forintos bérlet kiosztása bizony ötezer forintjába kerül a munkáltatónak

Fata László
Cafeteria net
vezető tanácsadó

Mondja el a véleményét Ön is!

Hozzászólások - 10 hozzászólás

Szólj hozzá Te is!

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Antalicz Mária 2011. március 26. szombat, 10:45

eladó-pénztáros Két műszakban dolgozom. A délutáni műszak 20.20-ig tart. Busz csak 10.30-kor lenne.Sajnos így kénytelen vagyok használni a személygépkocsit, természetesen 9 Ft./km. Azt szeretném megkérdezni. Mettől-meddig jár költségtérítés .Én csak táblától tábláig kapom. A táblától még 2 km. a munkahelyem. Köszönöm.

kft alkalmzott 2010. július 28. szerda, 10:22

Naponta gépkocsival vagyok kénytelen munkábajárni,mivel a kistelepülésről nics megfelelő tömegközlekedés, de a munkáltató hallani sem akar a munkábajárás költségének megtérítéséről.Pedig lenne rá pénze, mert drága napszemüvegeket vásáról 60-70 e forintér, mint védőszemüveg, mi pedig vakoskodunk a monitorok előtt. Örüljek, hogy van munkahelyem. Kötelezővé kellene tenni a munkábajárás költségtérítését.

egyetemihallgato_bp 2010. április 26. hétfő, 15:51

és mér van az, hogy Szegeden, az egytem (SZTE) ad INGYEN bérleteket a hallgatóinak? pontosabban pesti egyetemek ezt mérnem teszik meg? itt amúgy is drágább az élet...

SKZ 2010. április 15. csütörtök, 13:33

Az új rendeletben van még egy kis meglepetés. A fogalmak "pontosításával" a 9 Ft/km elszámolhatósága igencsak megváltozik, gyakorlatilag megszűnik. Gépkocsival elsősorban az jár, akinek a tömegközlekedés lassú. A hosszú várakozás fogalmának meghatározása értelmében, aki mondjuk 2 órát utazna tömegközlekedéssel, annak csak akkor lehet ezután ehelyett a 9 Ft-os - ma már semmire nem elegendő adómentes - összeget gépkocsi költségtérítésként elszámolni, ha ezen felül még több mint 2 órát is várakozni kényszerülne. Ez így egy teljesen abszurd elképzelés, a rendelet megalkotóinak halvány fogalmuk nincs a napi valóságról.

atom 2010. április 09. péntek, 08:31

Gondolom ez még mindíg nem vonatkozik az 'elit'-re, a képviselők továbbra is annyit vesznek fel amennyit nem szégyellnek egyszerű bemondás alapján. Talán nem kéne újra megszavazni ezeket...

Andreyski 2010. április 09. péntek, 00:32

Felháborító. változik valami,de igazából nem változik semmi. A dolgozók (szerintem)többsége még mindig autóval kell hogy munkába járjon. A benzin ára mára már vagy 50-60% ával nőtt ahhoz képest mikor a 9Ft-ot megszavazták. Ma 110 ft-al kerül többe a benzin mint egy éve. A benzín költséget nem szándékozzák emelni??????? Felháborító s gusztustalan ez az ország. Legyen bárki hatalmon..... pfffff.

Szabó Vilmos 2010. április 08. csütörtök, 22:37

Minek! A hozzászólás! Hiszen az állami fő okosok mindent kibéreltek maguknak! A jövő állami felügyelet társjátéka más dolgokról fog szólni mint a magyar valóság!!!!!! Európában már nem léteznek azok az államok, kik ezt a Trianoni merényletet elkövették Magyarország ellen, melynek természetes határai vannak! Igen népek és nemzetek barátságát más dimenzióba kellene helyezni. Magyarország az 1000 éves történelemmel rendelkezik, nem pedig a negyhatalmak- fiizetett bérenceikkel

Polika 2010. április 08. csütörtök, 16:35

Nem igazán tiszta előttem,most akkor csak azok kapnak valamilyen költségtérítést,akik a Munka Törvénykönyve szerint vannak foglalkoztatva? Mi a helyzet a kollektív szerződéssel rendelkezőkkel? (ha abban nincs említve)

Szigeti Gáborné 2010. április 08. csütörtök, 09:31

A "kilenc forint/km" költségtérítés szabályai egyszerűen már felháborítóak és nevetségesek a mostani üzemanyag árak mellett. Azok az emberek akik kénytelenek a munkájuk miatt ezzel a lehetősséggel élni és ezt a nevetséges összeget elfogadni,ha megakarják tartani a munkájukat,de felháborítónak tartom, hogy a fizetésük nem kis %-át kell az üzemanyagra költeni aminek a költségtérítés csak egy töredékét fedezi és ennek még örüljön is dolgozó, mert nem muszáj neki ott dolgozni.Igaz,hogy a munkalehetőségek korlátozottak általában mindenhol és mindenben.Felháborít,hogy egyszerűen nem foglalkoznak ezzel , a jogalkotóknak természetesen nem jelent gondot az üzemanyag költség,nekik biztos van rá elég pénzük! Különben már rég tettek volna valamit a "9-ft/km" összeggel, vagy nem?

Constantin 2010. április 06. kedd, 20:24

Meg is lesz ennek az eredménye. Párom egy állásinterjún tapasztalhatta. Aki nem Pesten lakott és vagy nem ér be 1:15perc alatt annak viszony lágy-tojás.... .

Kérdezze szakértőinket!

Dr. Egerszegi TamásDr. Egerszegi Tamás

Egerszegi Ügyvédi Iroda
ügyvéd, vezető

Lukász Helga, Szombati OrsolyaLukász Helga, Szombati Orsolya

Profonte Management Akadémia
értékesítés, ügyfélkezelés

Balogh-Celebrini TivadarBalogh-Celebrini Tivadar

emtrek Kft.
cégfejlesztési konzulens, coach

Török AntalTörök Antal

iparjogvédelmi igazságügyi szakértő, mediator

Dr. Badacsonyi TamásDr. Badacsonyi Tamás

pályázati szakértő, NLC Tanácsadói Csoport Kft., ügyvezető



Keresés

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Hírlevél

Iratkozzon fel heti hírlevelünkre!

Tudta-e Ön?

hogy a hazai kkv-k közötti e-kapcsolat fejlesztésének pályázati támogatására 2,5 milliárd forintot szánnak 2005-ben?
Taxidermia Taxidermia Egyre növekszik a kitömött vadállatok iránti kereslet a kínai gazdagok körében

Címketár

vállalkozó (322), kkv (316), agrár (269), magyar (255), fejlesztés (208), adó (205), támogatás (196), pályázat (191), pénz (183), APEH (179)

CÍMKETÁR »