Vállalkozói negyed kezdőlap

Szavazás

Twitter

Az ellenállhatatlan webszövegek titkai

Legfrissebb


Cégautó

Címkék: fuvarozó, behajtási díj, korlátozás, övezet, zóna, Budapest, vállalkozó, kkv, vállalkozás, cég, tehergépjármű

2009.02.05 16:11:00 - Őri Kata

Küldés e-mailben Nyomtatás Betuméret növelés Betuméret csökkentés

A behajtás ára

A Fővárosi Behajtási Rendelet értelmében a legtöbb teherautó csak behajtási engedéllyel, behajtási díj megfizetése után közlekedhet a főváros egyes övezeteiben. Bár a rendelet január elsejétől hatályos, a szabályozás részleteiről máig nincs egyetértés a Fővárosi Önkormányzat, illetve az érintett érdekképviseletek között.

Pénzbeszedés vagy környezetvédelem?

A rendelet elsősorban a budapesti telephellyel rendelkező vállalkozások számára hátrányos, de azok a cégek is jelentős pluszkiadásokra számíthatnak, amelyek rendszeresen a korlátozásokkal sújtott övezetekben végeznek szállítást. A vállalkozók többsége újabb sarcnak tartja a díjat, a Közúti Fuvarozók Érdekvédelméért Nonprofit Kft. közleménye szerint a rendelet megalkotásának törvényes jogalapja nem volt. A szervezet, illetve a fővárosi közigazgatási hivatal vezetőjének korábbi állásfoglalása szerint abban az esetben, ha indokoltan korlátozzák a behajtást, az adott övezetbe díjfizetés ellenében sem volna szabad behajtani. A fuvarozók szerint a rendelet csak azért készült, hogy újabb díjat szedhessenek be tőlük, ellenszolgáltatás nélkül.

A Parking Kft. weboldalán közzétett térkép szerint a főváros tizennégy zónájában korlátozták a tehergépjárművek behajtását. Pest és Buda belső kerületeiben, Délpest egyik zónájában és a kelenvölgyi övezetben a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművek kényszerülnek a behajtási díj megfizetésére. További három övezetben a 7,5 tonnánál, hét övezetben pedig a 12 tonnánál nehezebb járművekre érvényes a korlátozás. A térképet ide kattintva tekintheti meg.
MTI A Parking Kft. menedzsmentjének véleménye persze más, mint a fuvarozóké: "Ez nem sarc, mivel az engedély nem jár automatikusan. A Parking Kft. közlekedési mérnökei elbírálják a kérelmeket, behajtási hozzájárulást csak azok kapnak, akik ezt meg tudják indokolni" - véleményezte korábbi írásunk tartalmát Volly György, a Parking Kft. kommunikációs igazgatója, út- és környezetvédelmi okokkal indokolva az elbírálás szükségességét. Állítása szerint a főváros célja nem a pénzszerzés, hanem a forgalomszabályozás, azért, hogy "ne lehessen böszme teherautókkal, ok nélkül grasszálni a belső kerületekben". Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének (FUVOSZ) főtitkára szerint kizárt, hogy bármely vállalkozó azért teherautózna be a belvárosba, mert ott "grasszálni" óhajt - a jelenlegi gazdasági helyzetben különösen nem.

"Az ’élhetőbb környezetért’ szlogen jól hangzik, ám konszenzusra is szükség lenne. Az élhető környezet számunkra is fontos, de lényeges, hogy emellett megmaradjon a gazdaság működőképessége is - ehhez pedig a termékek, a félkész termékek és a nyersanyagok szállítása is hozzátartozik" - nyilatkozta lapunknak a főtitkár.

Egyeztetés - konszenzus nélkül

A Parking Kft. kommunikációs igazgatója szerint a rendelet szigorítását több körös tárgyalássorozat után, "kvázi közös akarattal" fogadták el. A történtekre a FUVOSZ főtitkára másként emlékszik. A szakember szerint, bár közös egyeztetésekre is sor került, a FUVOSZ és a többi érdekképviselet is több ponton eltérő álláspontot képviselt: voltak olyan kérdések, melyekben nem született konszenzus. Természetesen olyan javaslatokra is akadt példa, amelyeket a Fővárosi Önkormányzat részben elfogadott, ám az érdekképviseletek még így is számos ponton elfogadhatatlanak tartják a rendszert, illetve az alapját képező rendeletet. Az érintett szakmai szervezetek december tizenhatodikán levélben összegezték Budapest Főváros Önkormányzatának a szabályozással kapcsolatos hiányosságokat.

Félresöpört javaslatok

Az érdekképviseletek a behajtási rendelet részleteire vonatkozóan több, szakmai érvvel alátámasztott javaslatot is tettek, többségük azonban nem valósult meg. Elfogadhatatlannak találták például, hogy a zónákban telephellyel rendelkező fuvarozó csupán tíz százalékos kedvezményt kapjon a behajtási díjból. A január elsejéig regisztrált telephellyel, illetve tárolóhellyel rendelkező fuvarozó vállalkozások számára mentességet kértek a díjfizetés alól, a Parking Kft. azonban elvetette óhajukat. Az érdekképviseletek a környezetvédelmi kedvezmények növelését is szorgalmazták, ez ugyanis környezetkímélő gépjárművek beszerzésére sarkallná a vállalkozásokat. A szakmai szervezetek szerint az éjszakai áruszállítást támogató, harminc százalékos kedvezmény szintén alacsony: azt felemészti az éjszakai munkavégzés magasabb bérköltsége, így semmire nem ösztönöz.

MTI
Több övezetbe napközben egyáltalán nem szabad behajtani

A szakemberek javaslatai között számos további, a rendelet hatékonyságát, a gazdaság működőképességének megtartását segítő, végül figyelmen kívül hagyott ötlet szerepelt. A fuvarozók az engedélyeztetési eljárás egyszerűsítését, a vállalkozás nevére szóló engedélyek kiadását, a zónák számának csökkentését, nyitott időszakok biztosítását, valamint az érdekelt szakmai szervezetek számára a folyamatos egyeztetés lehetőségét kérték. Hangsúlyozták továbbá, hogy Budapest és környéke közlekedési koncepciójának hiányában egy forgalom-korlátozási terv sem kellően megalapozott, hiányos szempontokon alapulhat csupán.
Peredi Péter tájékoztatása szerint az övezetekkel kapcsolatban is vita folyt. A FUVOSZ alapvető problémája az volt, hogy a rendelet értelmében több övezetbe napközben egyáltalán nem engedélyezett a behajtás, így ezeken a területeken nem lehet gazdaságosan megoldani a fuvarfeladatokat.
Díjak és tonnák

Volly György, a Parking Kft. kommunikációs igazgatója hangsúlyozta: árak tekintetében nincs szó havi többszázezer forintos tételekről. Tájékoztatása szerint kedvezmények is lehetségesek.

MTI A Parking Kft. honlapján közzétett adatok szerint a behajtási díjat a tehergépjármű súlya, a hozzájárulás érvényességi ideje és az övezetenként érvényes súlykorlátozás határozza meg. A 7,5 tonnás korláttal rendelkező pesterzsébeti zónában például a 32 tonna feletti tehergépjárművekre 630.000 forintot kell fizetni, a háromszázhatvan napig érvényes hozzájárulásért. Ez az összeg 7,5-8,5 tonnás tehergépjárművek esetén hatvanezer forint. Léteznek kombinált, nagyobb területet felölelő övezetek is. A tizenkét tonnás korláttal rendelkező budai övezetekbe 120.000, a pestiekbe 158.400 forintért hajthatnak be háromszázhatvan napig a 12-13 tonnás tehergépjárművek. Ez a díj 32 tonna feletti járművek esetén 930.000, illetve 1.239.996 (kerekítve 1.240.000) forint. Az összeget csak akkor kell kifizetni, ha a Parking Kft. elbírálta a kérelmet, és indokoltnak találta a behajtási engedély kiadását. Ellenkező esetben azonban a tehergépjármű nem közlekedhet a zónában. A díjakat tartalmazó táblázat ide kattintva tekinthető meg.
Kedvezmények:
- Ha a közúti közlekedési vállalkozás telephelye, tárolóhelye igazoltan a főváros közigazgatási határain belül található és a bejelentés az idei év január elseje előtt történt, a kedvezmény mértéke az érintett övezetben tíz százalék.
- EURO 3 környezetvédelmi kategóriába tartozó járművekre tíz, EURO 4 tehergépjárművekre harminc, EURO 5 kategória esetén pedig ötven százalékos kedvezményt kapnak a cégek.
- Ha a hozzájárulás legalább kétszáznyolcvan napra érvényes, a 7,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg alatti tehergépjárműveknél tíz, az efölöttieknél pedig húsz százalékos kedvezmény jár.
- Ha a hozzájárulás az este nyolc és reggel hat óra közötti időszakra érvényes, harminc százalékos kedvezményt kap a vállalkozás.

Mondja el a véleményét Ön is!

Hozzászólások - 3 hozzászólás

Szólj hozzá Te is!

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

TutiTrans 2010. október 12. kedd, 15:50

BEHAJTÁSI ENGEDÉLY ! Ma elvállaltam egy fuvart Olaszországból Budapestre(2010.10.12.), kiderült engedély köteles. Ma reggel megpakol a kamion csütörtökre (2010.10.14.) Pesten van, engedély persze nem lesz. Elfaxolni, kifizetni semmiből nem tartana, de ki megy érte, és ki viszi el az M-O-ra , mert ott várakozik a kamion. Esetleg én Záhonyba lakom, egy álló napig tart ez a tortúra, át vergődeni az egész városon a Lajos utcába, onnan kivergődeni a kamionhoz a O-ásra. Ja , és kit küldök el átvenni az engedélyt ? Személyesen kell átvenni , kifizetni, és vinni a kamionhoz. Annak kéne ezt csinálni heti 4-5 alkalommal aki kitalálta ezt az egészet. Csak egy tippet szeretnék kapni, hogy hogyan lesz nekem engedélyem csütörtökre?

NAgy Kocsis 2010. május 13. csütörtök, 22:03

szoszi36 hozzászólásával egyetértek. Ezt a rendeletet is olyanvalaki hozta, aki még életében nem dolgozott.

szoszi36 2010. május 08. szombat, 23:48

Miért is?Hogyan? Nos a behajtási engedélyeket is lehetne úgy vásárolni mint a autópálya díjakat. Miért az alkalmazott sofőröket terheli a büntetés? miért nem a válalkozókat,szállítási cím nélkül úgy sem akarnánk a tiltott övezetbe hajtani ugye?Minden nap kockáztatom a megélhetésemet a válalkozó főnököm miatt.Persze azt mondjátok miért hajtok be mégis? Azért mert másnap is akarok dolgozni.Irreálisnak tartom hogy két pontot veszítek alkalmanként.Ha nem megyek tiltott övezetbe akkor meg nem lesz fuvarom olyan mintha nem is dolgoznék mert ugye kizárt a város már mindenhonnan.Miért nem lehet ezeket a költségeket az építtetővel automatikusan az építési engedéllyel kifizettetni,gondolom azért mert ezek a szabályok alapból a nagy beruházók nyomására lettek így össze szőve.Lehetne mondjuk napi díj általánosan,vagy zónánként SMS dij PL: XIII 3,5 (0690xxxxxx) küldés és igy a XIII.kerületben a 3,5 tonnás zónába mondjuk be van fizetve az napra a behajtási engedély.És ugyan úgy fel lehetne mutatni az SMS-t visszaigazolót.Ne az aktív dolgozónak keljen már tartani a hátát a nem törődöm darabszámba vevő főnökök és a nagy hatalmú vezetők generál kivitelezők miatt.Akinek milliói vannak azok határozzák meg hogy mennyit fizessen a szegény sofőr,no persze nagyrészt elfelejtik ,hogy a szegény emberből(től)gazdagok tisztelet a kivételnek.

Kérdezze szakértőinket!

Dr. Egerszegi TamásDr. Egerszegi Tamás

Egerszegi Ügyvédi Iroda
ügyvéd, vezető

Lukász Helga, Szombati OrsolyaLukász Helga, Szombati Orsolya

Profonte Management Akadémia
értékesítés, ügyfélkezelés

Balogh-Celebrini TivadarBalogh-Celebrini Tivadar

emtrek Kft.
cégfejlesztési konzulens, coach

Török AntalTörök Antal

iparjogvédelmi igazságügyi szakértő, mediator

Dr. Badacsonyi TamásDr. Badacsonyi Tamás

pályázati szakértő, NLC Tanácsadói Csoport Kft., ügyvezető



Keresés

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Hírlevél

Iratkozzon fel heti hírlevelünkre!

Tudta-e Ön?

hogy amennyiben egy kis- és középvállalkozás havi tízezer forintot akar bérfejlesztésre fordítani, akkor annak munkáltatói költsége éves szinten 160 200 forint?
Taxidermia Taxidermia Egyre növekszik a kitömött vadállatok iránti kereslet a kínai gazdagok körében

Címketár

vállalkozó (322), kkv (316), agrár (269), magyar (255), fejlesztés (208), adó (205), támogatás (196), pályázat (191), pénz (183), APEH (179)

CÍMKETÁR »